De definities voor een startup lopen uiteen. Er zijn wel een aantal globale punten waar deskundingen het over eens zijn. Een startup is, zoals de naam verraadt, een startende ondernemer of onderneming gemaakt om snel te groeien.

Maar niet elke startende onderneming of ondernemer is een startup. Een ondernemer die bijvoorbeeld een schoonheidssalon, winkel of ander bestaand concept begint is geen startup. Een startup definieert zich door uniek, vernieuwend en onderscheidend te zijn in hetgeen wat begonnen wordt. Daarnaast is een startup continu bezig met het ontwikkelen en optimaliseren van een dienst of product.

Een startup is dus een onderneming die gedreven wordt door een innovatief of vernieuwend idee. Centraal hierbij staat het oplossen van een bestaand probleem waar nog niemand de juiste oplossing voor heeft. Door de komst van een succesvolle startup kan een volledige samenleving veranderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de komst van WhatsApp, AirBnb, Uber en Snapchat.

Een aantal belangrijke kenmerken voor het identificeren van een startup:

  • Het betreft de uitvoering van een innovatief/creatief idee;
  • Het doel kan gerealiseerd worden;
  • Een startup is bijna altijd actief met technologie op het internet;
  • Een startup bestaat uit enkele personen;
  • Het bedrijf bestaat niet langer dan drie jaar;
  • De onderneming bevind zich in de fase waar groei nog gerealiseerd moet worden;
  • Het product of idee heeft de potentie om veranderingen in de samenleving aan te brengen.

Het businessmodel van een startup profiteert van één van de volgende twee situaties:

  • Het lost een bestaand probleem op voor een consument of bedrijf;
  • het vervult een fundamentele menselijke behoefte: denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook, de behoefte aan sociale contacten.

De vier kenmerken van een Startup
Elke startup heeft deze vier verschillende kenmerken:

  • Schaalbaarheid
  • Innovatie
  • Technologie
  • Internet

We lichten deze kenmerken in de onderstaande tekst kort toe.

Schaalbaarheid
Een belangrijke eigenschap voor een startup is schaalbaarheid. Een grote schaalbaarheid betekent dat er veel mensen in een grote regio kunnen worden bediend. Het is dus belangrijk voor de schaalbaarheid om een startup zo in te richten dat zowel het concept als het bedrijf wordt gebouwd om binnen een korte periode een groot publiek te kunnen bedienen zonder dat de startup daarmee volledig overspoeld wordt.

Een startup zal er vanaf het begin dus rekening mee houden dat het potentiële groeitempo veel hoger ligt dan bij een gemiddeld ander bedrijf.

Innovatie
Een startup draait vaak om innovatie: er wordt een nieuwe of betere oplossing bedacht en ontwikkeld voor een bestaand probleem. Een startup verandert in een hoog tempo vanwege korte lijnen in de kleine organisatie en omdat de focus ligt op het innoveren, ontwikkelen, optimaliseren en testen van nieuwe oplossingen voor de gekozen probleemstelling.

Technologie
Technologie zorgt er in veel gevallen voor dat een startup in staat is om een goede oplossing te bieden én schaalbaar is. Het is dan ook niet gek dat de meeste startups gedreven worden door technologie. De technologie wordt voor twee doeleinden gebruikt; enerzijds om een praktische oplossing te bieden voor de probleemstelling die leeft en anderzijds voor automatisering van de bedrijfsvoering zodat zoveel mogelijk processen geautomatiseerd verlopen waardoor schaalbaarheid makkelijker te realiseren is.

Internet
Voor startups is het internet het optimale distributiekanaal. Het internet biedt het voordeel dat de startup minder gebonden is aan een vaste regio waardoor ze met beperkte moeite een grote groep mensen in een regio kunnen aanspreken. Zeker wanneer fysieke distributie niet van toepassing is, biedt het internet erg veel voordelen.

Wil je een startup beginnen?
Zorg dan dat je goed voorbereid bent. Om schaalbaarheid te kunnen realiseren is het goed om in een vroeg stadia een passende adviseur te zoeken die je kan adviseren bij belastingzaken, bedrijfsprocessen en het inrichten en automatiseren van de administratie.