In 7 stappen een marketingplan

Hoe zet je je product of dienst juist in de markt? Het begint met een goed marketingplan. Een goede marketingstrategie helpt je de juiste klanten en opdrachtgevers aan te trekken en een sterk merk op te zetten. Hoe je een marketingplan maakt leggen wij je uit in 7 simpele stappen.

1. Maak een analyse

Allereerst is het handig om een sterkte-zwakte analyse te maken, ook wel bekend als een SWOT-analyse. Hiermee zie je in één keer waar je mogelijkheden liggen en wat extra aandacht nodig heeft, waardoor je de juiste richting op kunt met je onderneming. Een SWOT-analyse bestaat uit een interne en externe analyse. Daarnaast zet je de sterke en zwakke punten van je onderneming af tegen mogelijke kansen en bedreigingen van buitenaf. Dit kan soms lastig zijn, omdat hier een objectieve blik voor nodig is. Daarom is het goed om een stapje achteruit te zetten en kritisch naar je bedrijf te kijken. Vraag jezelf af wat op het moment al succesvol is én wat beter kan. 

2. Stel je doelstellingen op

Bij een marketingplan horen marketingdoelstellingen – zowel op korte, als op lange termijn. Je lange termijn doelstellingen zijn belangrijk om je droom te verwezenlijken. Je korte termijn doelstellingen zijn je eerste stappen op weg om deze droom om te zetten tot realiteit. Probeer je doelstellingen meetbaar te maken door KPI’s te gebruiken en door er een tijdframe aan te hangen. 

3. Bepaal je doelgroep

Stel jezelf de vraag: wie is je klant of opdrachtgever? Als je hier een goed, precies en specifiek beeld van hebt, dan kun je je marketingactiviteiten een stuk gerichter inplannen. Zo kun je inspelen op de juiste behoeftes. Ga bij jezelf na wie je product of dienst het hardst nodig heeft. Zet je doelgroep vervolgens op papier. Houd hierbij rekening met de demografische gegevens, hun interesses, netwerk, koopgedrag, bezigheden en zorgen. Zodra je dit allemaal in kaart hebt gebracht, kun je gaan nadenken over hoe je je doelgroep benadert. 

Bepaal je doelgroep

4. Zet je merk op 

Hoe wil je door de buitenwereld gezien worden? En hoe wil je dat mensen over je onderneming praten? Een sterk merk is herkenbaar en onderscheidend. Om erachter te komen hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten, zou je een concurrentieanalyse kunnen maken. Hierbij verzamel je informatie over onder andere de locatie, prijzen, doelgroepen en naamsbekendheid van je concurrenten. Bedenk daarna hoe je je hiervan wilt onderscheiden en schrijf dit op. Dit is de boodschap die je wilt overbrengen aan de buitenwereld. 

5. Vul je 4 P’s in

Een marketingmix bestaat uit de juiste combinatie van middelen die je inzet om je plan in vervulling te laten gaan. Hierbij houd je rekening met de 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie:

  • Het product betreft het product of de dienst die je aanbiedt;
  • De prijs is de verkoopprijs of je uurtarief;
  • De plaats is waar je klanten of opdrachtgevers het product of je dienst kunnen vinden;
  • Promotie betreft waar je je product of dienst gaat promoten en welke kanalen je hiervoor zult gebruiken. 

Schrijf alles op en probeer creatief te zijn. Houd altijd in je achterhoofd hoe jij je onderneming kan onderscheiden van de rest en welke acties je daarvoor kunt inzetten. 

6. Maak een besluit over je budget

Marketing is natuurlijk niet gratis. Stel daarom een budget vast per periode. Zo kun je aan het einde van een bepaalde periode meten of je marketingacties iets hebben opgeleverd. Je budget kan je opstellen op basis van verschillende uitgangspunten. Je kunt je marketingdoelen in gedachten houden en vaststellen hoeveel geld je nodig hebt om deze doelen te behalen. Daarnaast is het mogelijk om een percentage van je verwachte omzet in te zetten voor je marketingdoeleinden. Weet je al wat je concurrente aan marketing besteed? Zo ja, dan zou je ongeveer hetzelfde budget aan kunnen houden. 

7. Plannen maar!

Als je alle stappen hebt doorlopen, is het tijd om een planning te maken. Welke advertenties zet je wanneer in en welke kanalen gebruik je hiervoor? Schrijf het op in een agenda of maak een eigen planner. Vergeet niet om aan het einde van iedere marketing periode een momentje in te plannen om de resultaten te reviewen, zodat je je volgende acties hierop kunt aanpassen. 

Plannen maar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *