Tips om de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten

Als bedrijf ben je natuurlijk altijd bezig om je zichtbaarheid te vergroten, zowel off- als online. Dit is vooral belangrijk als je bedrijf nog groeiende is. Het is dé manier om onder de aandacht te komen bij een nieuw publiek, waaronder toekomstige cliënten, partners en medewerkers. Hoe vaker deze groepen jouw bedrijf zien, hoe sneller ze geneigd zijn om met jou in zee te gaan. Omdat bijna iedereen tegenwoordig in de ‘cloud’ werkt, hebben we enkele tips voor je op een rij gezet om de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. 

Wat valt onder online zichtbaarheid?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat online zichtbaarheid eigenlijk inhoudt. Kort uitgelegd refereert dit naar het aantal keren dat jouw bedrijf online wordt gezien. Dit kan op verschillende platformen zijn, zoals Google, social media, Youtube, online kranten en blogs. hier volgen een aantal concrete voorbeelden van online zichtbaarheid:

  • Het aantal personen dat jouw social media bericht heeft gezien;
  • Het aantal personen dat een bericht over jouw bedrijf in een online krant heeft gelezen;
  • Hoe vaak jouw bedrijf naar voren komt in Google Mijn bedrijf;
  • Hoe vaak jouw bedrijf wordt getoond in Google Ads;
  • Hoe vaak jouw blog wordt getoond in de Google resultaten. 

Wat valt onder online zichtbaarheid

Voordat je begint

Voordat je begint met het vergroten van je online zichtbaarheid, is het belangrijk dat je een aantal basisvragen kunt beantwoorden. Deze hebben betrekking tot jouw doelgroep en hoe jouw product of dienst op hen in kan spelen. Denk hierbij aan de volgende punten:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat is het probleem van jouw doelgroep?
  • Hoe kun je dit probleem oplossen met jouw product of dienst?
  • Waarom is jouw product of dienst beter dan dat van een ander?
  • Wat zijn jouw unique selling points en hoe bewijs je dit?
  • Op welke platformen is jouw doelgroep actief?

Als je dit weet, dan kun je bepalen wat voor boodschap je naar je doelgroep moet overbrengen op het moment dat je online zichtbaar bent. Daarnaast kun je ook bepalen welke platformen het meest belangrijk zijn voor jou. Op deze manier vergroot je de kans dat de doelgroep geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst. 

Je eigen website optimaliseren

Het is belangrijk dat je eigen website helemaal in orde is. Alle andere platformen waarop je zichtbaar bent zullen hier namelijk als het goed is naar doorverwijzen. Essentiële elementen van een website zijn:

  • Veiligheid
  • Snelheid (laadt binnen 3 seconden)
  • Unieke content
  • Duidelijke navigatie
  • Unique Selling Points
  • Actiegerichtheid

Je eigen website optimaliseren

Google Mijn Bedrijf invullen

Wanneer mensen een bepaald soort bedrijf in de omgeving zoeken, zullen ze al snel gaan Googlen. Bedrijven die hun “Google Mijn Bedrijf” volledig hebben ingevuld verschijnen dan in de resultaten. Dit is dus een ideale manier om snel gevonden te worden door consumenten. Bovendien is dit ook nog eens gratis. Zorg er dus voor dat jouw Google Mijn Bedrijf volledig is ingevuld met de volgende informatie:

  • Adresgegevens;
  • Openingstijden;
  • Contactgegevens;
  • Website;
  • Foto’s.

Je social media kanalen uitbreiden

Een website is niet het enige kanaal dat online ingezet kan worden. Voor een echt effect is het goed om aan de slag te gaan met social media kanalen. Als je op meerdere online kanalen actief bent en de content van goede kwaliteit is, vergroot je je online zichtbaarheid. Social media klinkt vaak als een informeel kanaal, maar dat hoeft niet zo te zijn. Kanalen zoals LinkedIn zijn volledig gericht op zakelijke communicatie. Je kunt hier relevante informatie op delen over je bedrijf, maar je kunt ook ingaan op de behoeftes van je klanten. Als je op de hoogte bent van wat jouw doelgroep bezig houdt, dan kunnen je online kanalen van grote meerwaarde zijn bij het delen van tips, trends en andere informatie gelinkt aan de behoeftes van je doelgroep. Deze onderwerpen kun je doorvertalen naar andere social media kanalen zoals Twitter, Instagram en Facebook. Als je hier je draai in hebt gevonden is het makkelijk om een bericht te verspreiden over al je social media kanalen, aangepast op het kanaal naar keuze. Zo bereik je meer mensen en vergroot je je online zichtbaarheid – twee vliegen in één klap.

Gastblogs schrijven

Het is natuurlijk altijd goed om op je eigen bedrijfswebsite structureel een blog te plaatsen die geschreven op basis van de kennis van jouw niche. Deze blogs kun je delen op je social media kanalen en in eventuele nieuwsbrieven. Maar naast het plaatsen van blogs op je eigen online kanalen, kan het ook een goed idee zijn om eens in de zoveel tijd een gastblog te schrijven. Ieder vakgebied heeft online media outlets die op zoek zijn naar experts die hun expertise willen delen met de lezers. Door te bloggen bij een ander bouw je vertrouwen op en bereik je mensen die op dit moment nog niet in je netwerk zitten, maar wel tot je doelgroep behoren. Je krijgt dus toegang tot een nieuw netwerk, wat niet alleen goed is voor je online zichtbaarheid, maar ook voor het succes van je bedrijf. 

Gastblogs schrijven

Adverteren

Naast organische initiatieven om je online zichtbaarheid te vergroten, is het ook mogelijk om online te adverteren, indien hier budget voor is. Je kunt betaald adverteren op social media kanalen, maar je kunt er ook voor kiezen om Google Ads te gebruiken. Met Google Ads richt je je op zoekwoorden en de mensen die actief op zoek zijn. Omdat je hiermee een specifieke doelgroep target, is je kans op succes hoger. Het is wel belangrijk dat je adverteert op zoekwoorden die niet alleen specifiek voor jouw doelgroep relevant zijn, maar ook voor hetgeen dat je promoot. Je advertentie moet dus overeenkomen met de zoekopdracht én leiden naar een webpagina die overeenkomt met de verwachtingen. 

Hoe vaak moet mijn bedrijf zichtbaar zijn?

Hoe vaak je bedrijf zichtbaar moet zijn ligt aan je marketingplan. Zo kun je kiezen voor structurele zichtbaarheid en tijdelijk zichtbaarheid. Tijdelijke zichtbaarheid gaat vaak gepaard met een campagne. Meestal kiezen bedrijven ervoor om structureel zichtbaar te zijn en daarnaast campagnes te voeren die zorgen voor extra tijdelijke zichtbaarheid. Gemiddeld genomen gaat een consument over tot aankoop na 5 tot 12 contactmomenten te hebben gehad. 

Meet je resultaten 

De uitvoering van deze tips is natuurlijk de grootste stap naar een betere online zichtbaarheid van je bedrijf. Het is echter ook goed om structureel de resultaten van je inspanningen te meten. Een resultaat hoeft niet meteen een aankoop, offerte aanvraag of contactmoment te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar inschrijvingen van een nieuwsbrief, het downloaden van een brochure, het aanvragen van een demo of een informatieaanvraag per chat. Je kunt je metingen aanpassen aan de doelstellingen die je vooraf voor jezelf hebt opgezet.

Meet je resultaten

Dit bericht is gepost in Tips. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *