Je uurtarief verhogen als zzp’er

Als zzp’er heb je vrijheid, wat betekent dat je onder andere je uurtarief in eigen handen hebt. Vaak heb je je uurtarief vastgesteld aan het begin van je carrière als zzp’er. In de praktijk blijkt dat dit uurtarief vaak niet wordt aangepast. Maar staan je tarieven nog wel in verhouding met je huidige diensten? Het is handig om hier jaarlijks even bij stil te staan en te bepalen of er aanpassingen nodig zijn. Is dat het geval? Dan lees je hier hoe je dit precies doet en hoe je dit communiceert naar je opdrachtgevers. 

Waarom zou ik mijn uurtarief verhogen?

Bij de start van je onderneming denk je natuurlijk goed na over je uurtarief. Dit bedrag is vaak passend, maar gaandeweg zijn er factoren die je diensten kunnen beïnvloeden. Met de jaren doe je natuurlijk meer ervaring op. Dit is een valide reden om een hogere beloning te vragen. Daarnaast kan het zo zijn dat je een spaarpotje op wilt bouwen als reserve voor mindere tijden. Het is ook mogelijk dat je eigen kosten stijgen en je dit recht moet kunnen trekken. 

Waarom zou ik mijn uurtarief verhogen

Financieel inzicht 

Een gezonde onderneming is te allen tijde op de hoogte van de financiële kant van het bedrijf. Dit is ook belangrijk als zzp’er, omdat je op die manier tijdig in kunt spelen op veranderingen – zoals het aanpassen van je uurtarief. Alleen op basis van de juiste financiële gegevens kun je beslissingen nemen. Dit betekent dat je administratie volledig bijgewerkt moet zijn. Maar ook andere factoren spelen hierin mee. Denk bijvoorbeeld aan inflatie, wetgeving en de tarieven van je concurrenten. Bij het aanpassen van je uurtarief zou je daarom eventueel de prijsontwikkelingen in de markt als uitgangspunt kunnen nemen. Hiervoor gebruik je een prijsindex van het CBS, die uitgebreid wordt uitgelegd door de Kamer van Koophandel

Tips bij het op de hoogte stellen van je opdrachtgevers

Heb je een duidelijk beeld van je financiën, onderzoek gedaan naar de markt en besloten om je uurtarief te verhogen? Dan is het belangrijk om dit naar je opdrachtgevers te communiceren. Maar hoe doe je dat precies? We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. 

Tips bij het op de hoogte stellen van je opdrachtgevers

Communiceer op tijd

Of je nu een grote of een kleine groep aan opdrachtgevers hebt: het is belangrijk om ze op tijd op de hoogte te stellen van de verhoging van je uurtarief. Een plotselinge verandering wordt vaak niet op prijs gesteld. Informeer je klanten daarom tijdig en laat daarbij weten wanneer de verhoging doorgevoerd wordt. Zo komt niemand voor nare verrassingen te staan. 

Wees transparant

Vooraf aan je keuze om je tarief te verhogen, heb je onderzoek gedaan. De verhoging komt heeft vaak een reden en komt niet uit de lucht vallen. Houd daarom altijd in je achterhoofd dat het een weloverwogen keuze is, die geen excuses vereist. Zorg ervoor dat je je onzekerheid achterwege laat tijdens de communicatie met je klanten. Het helpt misschien om ze persoonlijk te informeren, door een belletje of een bezoek bij het bedrijf. Wees transparant en open in je verhaal, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. 

In stappen doorvoeren

Je kunt er ook voor kiezen om je tarief verhoging in stappen door te voeren. Dit geeft je opdrachtgevers de mogelijkheid om aan het nieuwe uurtarief te wennen. Heb je toch liever dat de verhoging in één keer doorgevoerd wordt, maar wil je je loyale klanten belonen? Dan kan je ze voor een laatste keer je diensten voor het oude tarief af laten nemen. Wees hierbij wel duidelijk dat het nieuwe tarief vanaf het volgende factuurmoment van start gaat. 

Vind je het moeilijk om een passend uurtarief voor je diensten vast te stellen of weet je niet goed hoe je dit door moet communiceren naar je klanten? Je kunt er altijd voor kiezen om de hulp in te schakelen van een professional, om zo advies te verkrijgen dat is aangepast op jouw specifieke situatie. 

Dit bericht is gepost in ZZP. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *