7 tips voor een succesvol businessplan

Alle vragen die uit een idee voortvloeien worden normaal gesproken beantwoord in een businessplan, wat ook wel een ondernemingsplan wordt genoemd. Hieronder vind je 7 belangrijke tips voor een succesvol businessplan.

1. Wees kort, bondig en krachtig!
Om jouw lezers geïnteresseerd te houden is het belangrijk om alles zo kort en krachtig mogelijk te beschrijven. Dit is niet makkelijk maar het helpt wanneer je te allen tijde bij de essentie blijft wat je wilt beschrijven. Daarnaast helpt het om een samenvatting toe te voegen aan het plan zodat belanghebbende in één oogopslag kunnen zien waar het plan om draait.

2. Een volledige omschrijving van het idee.
Het is belangrijk om alles tot in de details te beschrijven maar wel rekening te houden met punt 1. Stel daarom kritische vragen aan jezelf, schrijf deze op en werk deze vervolgens uit. Verplaats je altijd in jouw doelgroep, want als jouw doelgroep het product of dienst niet interessant vindt om wat voor reden dan ook, is het beter om het product of dienst aan te passen of over te gaan op een ander idee. Ga op onderzoek uit, neem enquetes af, houdt uitgebreide interviews, lees vakbladen en vraag mensen uit jouw direct omgeving om hun mening. Het belangrijkste is om eerlijk te blijven tegenover jezelf, breng daarom altijd ook de zwakke punten in kaart zodat je hier nu en in de toekomst op kunt inspelen.

3. Realistische financiële onderbouwing.
Reken uit wat voor startkapitaal je nodig hebt en wat je hiermee kunt bereiken. Het blijft altijd koffiedik kijken, niemand kan voorspellen of het loopt zoals je beoogd hebt, maar je kunt wel alvast een schatting maken op basis van jouw onderzoek. Werk vervolgens via het “voorzichtheidsbeginsel”, dit betekent in dit voorbeeld je beter de kosten ruim kunt begroten zodat de begroting niet te laag is en je hierdoor in de problemen komt. De financiele onderbouwing bestaat uit twee aspecten: enerzijds jouw eigen vermogen en daarnaast het benodigde vreemd vermogen. Ten slotte is één van de belangrijkste vragen in de onderbouwing welke omzet je moet draaien om winst te kunnen realiseren.

4. Durf vooruit te kijken.
Het is belangrijk om te allen tijde vooruit te kijken. Is het product of de dienst die je wilt aanbieden over twee jaar nog relevant? Is jouw plan om de komende jaren te gaan groeien, personeel aan te nemen en nieuwe vestigingen te openen of wil je liever jouw eigen salaris kunnen betalen? Dit is heel erg persoonlijk en daarom goed om van tevoren over na te denken.

5. Wat voor rechtsvorm past bij u?
Onderzoek welke rechtsvorm het best bij je past. Wil je liever alleen werken of heb je liever één of meerdere partners die je kunnen bijstaan? Samen ondernemen heeft voordelen maar ook nadelen. Verdiep je daarom in verschillende rechtsvormen om te bepalen welke rechtsvorm het best bij jouw past. Het is altijd mogelijk om jouw rechtsvorm achteraf aan te passen, maar dit gaat niet makkelijk. Daarom is het belangrijk dat je hier van tevoren goed over nadenkt.

6. Hoe wil ik mijn product promoten en klanten vinden?
Het is handig om jouw businessplan een marketingplan op te stellen zodat jij en eventuele investeerders inzicht krijgen in de vormen van marketing die je in wilt gaan zetten om jouw product of dienst onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Voor een onderneming die teert op mond-op-mond reclame of een bestaande klantenkring is het wellicht minder interessant maar voor ondernemers die vanaf 0 moeten beginnen is dat anders. Een startende onderneming kan bijvoorbeeld tegenwoordig niet meer om een website heen en dan is er vervolgens nog onderscheid te maken tussen online – en offline marketing. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Verdiep je daarom in verschillende marketingmogelijkheden die van toepassing zijn op jouw product of dienst en beschrijf deze in jouw businessplan.

7. Maak een tijdlijn.
Last but not least, maak een tijdlijn. Ieder succesvol businessplan heeft een tijdlijn met een planning van alle stappen die genomen moeten worden. Zet deadlines neer zodat je aan de hand daarvan kunt bepalen wanneer het juiste moment is om jouw product of dienst te lanceren. Daarnaast is het voor de lezer natuurlijk interessant om alle data op een rij te hebben zodat die weet waar die aan toe is.

Dit bericht is gepost in Tips. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *