Werken in de horeca betekent vaak lange uren maken en aanwezig zijn op feestdagen. Als je daar klaar mee bent, dan kan het wellicht een goede keus zijn om van loondienst over te stappen naar zelfstandig ondernemer. Als zzp’er in de horeca verdien je vaak meer per uur én heb je stukken meer vrijheid. Hoe je het beste kunt beginnen, lees je hier.
Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Om aan de slag te gaan als zzp’er in de horeca moet je je onderneming allereerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De KVK geeft je gegevens na je inschrijving door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt vervolgens je btw-id en omzetbelastingnummer naar je toe per post.
Bepaal je uurtarief
Als je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel, is het tijd om je uurloon te bepalen. Dit kan best lastig zijn. Je wilt vaak niet te hoog inzetten, omdat je je toekomstige opdrachtgevers niet af wilt schrikken. Je wilt echter ook niet te laag zitten, omdat dit een effect heeft op je inkomen. Daarnaast doet een te laag uurtarief geen recht aan je kwaliteiten als zzp’er.
Je kunt je uurtarief bepalen door in gesprek te gaan met je opdrachtgever of door je collega-zzp’ers te vragen hoeveel zij rekenen. Daarnaast hebben we hier nog enkele andere tips voor je op een rij gezet.
Zorg voor een goede verzekering
Omdat je in loondienst vaak verzekerd bent door je werkgever, hoef je er normaliter niet naar om te kijken. Als zelfstandig ondernemer is het echter wél belangrijk om jezelf goed te verzekeren. Daarom is het goed om te analyseren welke mogelijke risico’s je loopt bij je toekomstige opdrachtgevers. Als je hier een inschatting van hebt gemaakt, dan kun je een bijpassende verzekering zoeken. Verzekeringen zijn er in allerlei soorten en maten. Sommige verzekeringen dekken het verlies van je inkomsten, waar andere verzekeringen enkel een focus hebben op bedrijfsongevallen. In sommige gevallen worden beide gedekt. Daarom is het goed om eerst op onderzoek uit te gaan en verschillende verzekeringen te vergelijken, voordat je een keus maakt.
Zoek actief naar opdrachtgevers
Nieuwe klanten vinden in de horeca is niet altijd even makkelijk, vooral in de onzekere tijden van COVID-19. Het is mogelijk om elke horeca eigenaar in de buurt waar je werkzaam wilt zijn online te benaderen, door middel van een e-mail, bijvoorbeeld. Het nadeel is echter dat dit geen directe aanpak is en je gezien kan worden als één van de velen, of dat je mail simpelweg over het hoofd wordt gezien. Daarom is het een stuk beter om te netwerken. Je gezicht laten zien kan namelijk wonderen verrichten. Actief netwerken doe je door bestaande horecaondernemers te bezoeken en bijeenkomsten bij te wonen waar dit soort ondernemers aanwezig zijn. Zo kun je een stuk makkelijker je netwerk uitbreiden.
Zorg voor vakkennis en een specialiteit
Binnen de horeca beschikken veel mensen over dezelfde soort kennis. Hoewel bijna iedereen een biertje kan tappen, is niet iedereen gespecialiseerd in het maken van complexe cocktails. Zorg er daarom voor dat je een specialiteit hebt en over specifieke kennis beschikt. Zo heb je een streepje voor op de meeste werkzoekenden binnen de horecabranche.
Niet zomaar tekenen!
Heb je een opdrachtgever gevonden en zijn jullie het eens geworden met elkaar? Dan is het tijd om een contract te tekenen. Wees hierbij echter wel alert. Het is belangrijk dat dit een contract is voor zzp’ers. Het komt namelijk nog wel eens voor dat er een contract wordt overhandigd dat eigenlijk bestemd is voor mensen in loondienst. Dit is natuurlijk niet de bedoeling!