Crowdfunding

Er bestaan veel manieren om geld binnen te halen voor je onderneming. Je kan simpelweg voor de traditionele weg gaan: financiering door een traditionele bank. Maar er zijn ook mensen die een andere weg inslaan en kiezen voor crowdfunding. Wat dat precies is en hoe het werkt vertellen we je allemaal in dit artikel. 

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een relatief nieuw concept en betekent letterlijk geld binnenhalen bij het grote publiek. Via een online platform dat gecreëerd is voor crowdfunding maak je een campagne aan. Middels deze campagne vertel je zoveel mogelijk mensen het plan en het doel dat je wilt bereiken en of zij daar geld in willen steken. Op deze manier kan een groep aan individuen bedragen bij elkaar leggen die samen het totaalbedrag maken voor jouw einddoel. Er bestaan in totaal vier soorten crowdfunding. 

Donaties

Het publiek doneert en doet een gift zonder hier iets voor terug te krijgen. Deze vorm van crowdfunding is mogelijk voor particulieren en bedrijven. 

Voorverkoop

Investeerders kopen je product voordat je levert. Hierdoor heb je als bedrijf extra kapitaal om te investering. Ook deze vorm van crowdfunding is mogelijk voor zowel particulieren als bedrijven. 

Aandelen

Investeerders kopen aandelen in je bedrijf. Hierbij wordt een vooraf bepaald percentage aandelen verkocht tegen een vooraf gestelde waardering van je bedrijf. Deze vorm van crowdfunding is enkel mogelijk voor bedrijven. 

Leningen

Investeerders bieden je een lening aan waar je rente over betaald: het kredietbedrag. Zo ondersteunen investeerders niet alleen je product of idee, maar behalen ze ook rendement op de investering. Zowel particulieren als bedrijven zijn in staat een lening te verstrekken.

De keuze voor crowdfunding

Mensen kiezen vaak voor crowdfunding omdat het je de mogelijkheid geeft om snel en zonder starterskapitaal of lening bij een bank je gewenste doel te behalen. Andere voordelen zijn het feit dat het een laagdrempelige optie is voor investeerders, er een speciale band kan ontstaan tussen je bedrijf en de mensen die er geld insteken én omdat de criteria van crowdfundingplatforms duidelijk zijn en meestal snel werken. 

Naast financiële redenen zijn er echter ook andere redenen om crowdfunding te starten. Je kunt een crowdfundingcampagne namelijk ook inzetten als marktonderzoek voor een nieuw product of dienst. Of voor marketingdoeleinden voor een bestaand bedrijf. Op deze manier is het mogelijk om feedback te ontvangen op je product of dienst. 

Waar moet ik op letten bij crowdfunding?

Zoals bij een lening, geldt het ook voor crowdfunding dat het regelen van geld tijd kost. Hoewel het een laagdrempelige manier is voor investeerders om geld in te leggen, is het nog een hele klus om een sterke campagne neer te zetten om mensen zover te krijgen. Naast een goed verhaal heb je ook de juiste middelen nodig om het verhaal over te brengen. Daarnaast kost het tijd om je netwerk te benaderen en de crowdfundingcampagne voor te leggen. Ook is het belangrijk om daarbij open en eerlijk te zijn over de strategie van je bedrijf. 

Het is goed om ik gedachten te houden dat elk platform een andere manier van werken heeft. Daarom is het belangrijk om na te gaan welke manier van werken het beste bij jouw bedrijf, plan en het beoogde doel past. Je kan dit nagaan bij de Kamer van Koophandel

Tips bij crowdfunding

Denk je er na al deze informatie aan om te beginnen met crowdfunding? Houd dan rekening met de volgende zaken: 

  • Om een weloverwogen beslissing te nemen is het goed om altijd eerst de voorwaarden van verschillende kredietaanbieders te vergelijken.
  • Lees altijd de kleine lettertjes in een kredietvoorstel! Zo kom je niet voor verrassingen te staan. 
  • Bekijk het advies van betrouwbare advies partijen voordat je akkoord gaat met een kredietvoorstel.