Ben je een bedrijfsnaam aan het bedenken? Dat kan nogal lastig zijn. Een passende bedrijfsnaam draagt bij aan de uitstraling van je bedrijf en is vaak succesvol als deze herkenbaar, kenmerkend én onderscheidend is. Maar hoe verzin je een passende bedrijfsnaam? Wij hebben een aantal tips en tricks voor je op een rijtje gezet. 

Regels bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam moet natuurlijk passend zijn, maar het moet ook aan een aantal regels voldoen. Bedrijfsnamen worden namelijk beschermd door de Handelsnaamwet. Hierin staan regels voor de criteria van een handelsnaam in. Het is goed om hier eerst rekening mee te houden, voordat je opzoek gaat naar een bedrijfsnaam.

Een ‘eerlijke’ bedrijfsnaam

Er zitten een aantal regels verbonden aan eerlijkheid bij het kiezen van een bedrijfsnaam. Zo mag je je bijvoorbeeld niet anders voordoen dan je bent. Wat houdt dat precies in? Mocht je bijvoorbeeld als zzp’er werken en dus als enige medewerker het bedrijf runnen, dan mag je bedrijfsnaam niet “en partners” bevatten. Dit impliceert namelijk dat er meerdere eigenaren zijn, terwijl dat niet het geval is. Ook wettelijk beschermde beroepen mag je niet in je handelsnaam benoemen, tenzij je ook werkelijk waar geregistreerd bent in het wettelijk register van de betreffende beroepsgroep. Dit is het geval bij woorden en beroepen zoals accountant, advocaat en notaris. Maar ook beroepen in de gezondheidszorg vallen hieronder, zoals arts, verpleegkundige of apotheker. Beroepstitels in de zorg moeten geregistreerd staan in het Register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG). Daarnaast mogen persoonsnamen van anderen niet gebruikt worden in je bedrijfsnaam – ook niet als je hier toestemming voor hebt verkregen. Je mag enkel je eigen naam gebruiken als bedrijfsnaam. Check dus altijd de regels voordat je een geschikte naam kiest.  

Een originele bedrijfsnaam

Zorg ervoor dat je een originele bedrijfsnaam kiest. Niet alleen zodat mensen je naam onthouden, maar ook om verwarring te voorkomen met al bestaande bedrijven. Je mag namelijk geen bedrijfsnaam gebruiken die een merknaam van een ander bedrijf bevat, of een naam die bij mensen verwarring kan veroorzaken omdat de deze erg lijkt op een al bestaande bedrijfsnaam. 

Niet alle leestekens zijn toegestaan

Leestekens kunnen origineel overkomen, maar het is goed om rekening te houden dat hoewel leestekens wel in merknamen zijn toegestaan, niet alle leestekens in handelsnamen zijn toegestaan. Denk je eraan om een leesteken te gebruiken, dan zijn alleen de tekens @, &, +, en – toegestaan. Speciale leestekens zoals ( ), ?, !. #, / en * zijn enkel toegestaan als vervanging van een letter of als woordgrap. 

Tips bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Zelfs na het doornemen van alle regels kan het toch nog een hele opgave zijn om een bedrijfsnaam te kiezen die écht bij je bedrijf past. Om je een handje te helpen hebben we naast de wettelijke regelgeving enkele tips voor je op een rijtje gezet. 

Een internationale bedrijfsnaam

Heb je plannen om tijdens de launch van je bedrijf of in de toekomst buiten Nederland te ondernemen? Sta dan een moment stil bij het idee hoe je bedrijfsnaam over kan komen  in het buitenland. Het is misschien goed om je bedrijfsnaam aan te passen naar een internationale naam, bijvoorbeeld in het Engels. Ga wel altijd eerst na of de naam geen gekke betekenis heeft in een andere taal. Zo voorkom je veel gedoe in de toekomst. 

Een persoonlijke bedrijfsnaam

Het doel is natuurlijk om een naam te kiezen die bij je past. Als je voor een persoonlijke route kiest, zou je (een deel van) je eigen naam kunnen gebruiken als bedrijfsnaam. Houd er dan wel rekening mee dat de gegevens van je onderneming op deze manier direct herleidbaar zijn naar jou als persoon. Hoewel het KVK Handelsregister openbaar is, ben je met een persoonlijke bedrijfsnaam als persoon zelf een stuk sneller vindbaar. Een oplossing zou kunnen zijn een fictieve (bij)naam te kiezen. 

Vraag het je medeondernemer 

Het kan zo zijn dat je er zelf niet helemaal uitkomt, maar veel ondernemers zijn je voorgegaan. Wellicht liepen zij tegen dezelfde punten aan. Het kan daarom geen kwaad om een medeondernemer te vragen hoe hij of zij aan een bedrijfsnaam is gekomen. Ken je geen ondernemers? Dat is geen probleem. Het internet staat vol met inspirerende verhalen!