Een zakelijke MKB website opzetten

Een bedrijf starten zonder online zichtbaarheid is in dit digitale tijdperk bijna ondenkbaar. Waar potentiële klanten vroeger voornamelijk contact zochten via de Gouden Gids, gebeurt dat nu online. Des te belangrijker dat je website een goede reflectie is van je onderneming. Ben je een bedrijf gestart en wil je een nieuwe zakelijke website opzetten of je huidige website updaten? Dan hebben we enkele tips voor je op een rij gezet. 

Zakelijke website uitbesteden

Het is een vraag waar je als ondernemer vaak voor staat: zelf doen of uitbesteden? Het uitbesteden van het bouwen van je zakelijk website heeft zowel voordelen, als nadelen.

Voordelen zakelijke website uitbesteden

Een zakelijke website uitbesteden kan een uitstekende keus zijn, vooral als je zelf weinig kennis bezit over het bouwen van een website. Het bespaart je veel tijd en moeite, maar er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Mocht je hier een budget voor hebben, dan is het zeker aan te raden om je website door een professional, zoals een webdesigner of een bureau, te laten doen. Zo weet je zeker dat je website er professioneel uit komt te zien, dat het naar behoren werkt en dat je terecht kan met eventuele vragen na oplevering van de site. Naast het uiterlijk en de functies van je website, zorgen professionals er vaak ook voor dat je online goed vindbaar bent. Web designers hebben namelijk vaak ervaring op het gebied van Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie. Als dit goed wordt uitgevoerd, dan ben je een stuk makkelijker te vinden op Google door je relevante doelgroep en potentiële klanten. 

Zakelijke website uitbesteden

Nadelen zakelijke website uitbesteden

Nadelen van het uitbesteden van een zakelijke website zijn allereerst de kosten. Een professionele zakelijke website bestaat uit meerdere pagina’s die allemaal tijd kosten om op te bouwen – en tijd is geld. Daarnaast kost niet alleen het opbouwen van, maar ook de aanpassingen aan de website tijd. Grote aanpassingen kunnen langer duren omdat je het beheer uit handen hebt gegeven. Daarom is het handig dat je altijd de admin gegevens van je website hebt, zodat je kleine, simpele veranderingen zelf kunt doorvoeren. Zorg er wel voor dat je zeker bent van de talenten van je webdesigner. Je geeft de controle namelijk deels uit handen. Dit kan in je nadeel werken, maar ook in je voordeel. Zolang je een goede, professionele webdesigner hebt, weet je dat zowel de website als marketing onderdelen perfect worden uitgevoerd. Het is daarom aan te raden om bij je collega ondernemers na te gaan wie hun website heeft gemaakt of om eerst een portfolio op te vragen voordat je een professional in dienst neemt. 

Zelf een zakelijke website opzetten

Als je een klein budget hebt en zelf over genoeg tijd beschikt om een project aan te gaan, dan kun je ervoor kiezen om zelf een zakelijke website te maken. Tegenwoordig zijn er online onwijs veel video’s te vinden die je stap voor stap uitleggen hoe je dit voor elkaar krijgt. Om je op weg te helpen, hebben we de basis stappen voor je op een rij gezet.

Stap 1: brainstormen

De eerste stap klinkt heel simpel, maar is wel bepalend voor je website. Het is namelijk goed om eerst vast te stellen wat voor soort website je wilt en wat het uiteindelijke doel is. Je kunt een website bouwen die enkel bedoeld is om je online vindbaarheid te vergroten, maar je kunt er ook voor kiezen om producten of diensten via je website te verkopen. Als je je keus hebt gemaakt, dan is het goed om stil te staan bij de inhoud van de website. Wat voor soort informatie wil je delen en hoe gaan de pagina’s eruit zien? Om jezelf een goed overzicht van je ideeën te geven, is het soms makkelijk om alles op papier te zetten. 

Stap 2: domeinnaam bedenken en registreren

Als je een goed en volledig beeld hebt van je website, dan is het tijd voor de volgende stap: het bedenken van een domeinnaam, oftewel de URL. De meest logische keus is natuurlijk je bedrijfsnaam, omdat je website zo makkelijker te vinden is voor je (potentiële) klanten, je online zichtbaarheid hiermee groter wordt en omdat het een bepaalde herkenning triggert. Naast je domeinnaam, moet je ook een keuze maken over de extensie, zoals .nl, .com of .net. Als je een internationale onderneming bent of van plan bent om in de toekomst ooit internationaal uit te breiden, dan is .com een goede optie. Mocht dit niet het geval zijn, dan is .nl ook een prima keus. 

Als je een domeinnaam met extensie hebt gekozen, dan is het tijd om te kijken of deze nog beschikbaar is. Dit kan je checken via de zogenaamde whois functie van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Als je domeinnaam beschikbaar is, dan krijg je via de SIDN verschillende partijen te zien die bij de stichting zijn aangesloten, ook wel registrars genoemd. Een registrar kan de domeinnaam voor je registreren. 

Stap 3: een CMS systeem kiezen

Als je zelf een website wilt maken, dan heb je een CMS systeem nodig. CMS staat voor Content Manager System. Dit is de ‘achterkant’ van je website, waar je alle pagina’s bouwt en de inhoud upload. Je kunt hier dus teksten en foto’s uploaden en bewerken en de lay-out van de website bepalen. Er bestaan talloze CMS systemen, waarvan sommigen erg technisch zijn. Er bestaan echter ook simpele systemen, zoals WordPress. Dit soort systemen zijn erg gebruiksvriendelijk en goed voor een basiswebsite. Mocht je gaande tijd over meer kennis beschikken, dan kun je het bij systemen zoals WordPress zo gek maken als je zelf wilt. Mocht je er niet uitkomen, dan beschikt YouTube over een lange lijst aan video’s met uitleg. 

Stap 3: aan de slag met bouwen!   

Als je na je brainstorm een goed plan klaar hebt liggen, je domeinnaam is geregistreerd en je een CMS systeem hebt uitgekozen, dan is het tijd om je website in elkaar te zetten. Probeer te zorgen voor een unieke huisstijl die je onderneming reflecteert. Denk daarnaast goed na over wat waar komt te staan. Als je hier niet uitkomt, dan kan je altijd gebruik maken van bestaande templates en de lay-out aanpassen naar jouw huisstijl. Dit scheelt tijd én moeite. 

Stap 4: hosting regelen 

Als je website zo goed als af is en klaar is om live te gaan, dan staat je nog maar één ding te doen: het regelen van de hosting. Dit is de huur van de ruimte op de server. Serverruimte huren kost geld, maar is geen grote uitgave. Vaak beginnen de prijzen al vanaf €5,- tot €10,- per maand voor een simpele website, inclusief de kosten voor de domeinnaam. Mocht je de website uitbreiden, dan kunnen de kosten oplopen. 

Verplichte zakelijke details

Je bent wettelijk verplicht om een aantal details op je website te plaatsen die de identiteit van je onderneming duidelijk maken. Deze details zijn:

  1. De bedrijfsnaam
  2. Het adres
  3. Het telefoonnummer
  4. Het E-mailadres of een contactformulier
  5. Het KvK- en btw-nummer
  6. Algemene voorwaarden (niet verplicht, maar wel handig)
  7. De privacy-informatie (alleen verplicht als je data opslaat)

Extra tips

Je weet nu hoe je een website maakt en online zet. Echter zijn er nog een aantal extra tips die je kunt of moet toepassen om je website veilig en succesvol te maken. 

  • Trek bezoekers aan door gebruik te maken van Search Engine Optimization (SEO). Door content te ontwikkelen die origineler en completer is en daarnaast logischer in elkaar zit dan dat van de concurrent, zul je hoog in de lijst eindigen van zoekmachines. 
  • Vraag jouw klanten een review te schrijven over jouw product, die jij op de website mag plaatsen. Zo zul je sneller nieuwe klanten binnenhalen. Houd hierbij wel rekening met de Europese Privacywetgeving  en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
  • Zorg voor een veilige website met een Transport Layer Security Enscripty (TSL). Deze kun je aanvragen bij een Certification Authority (CA). Hiermee krijg je een slotje in de adresbalk van de browser en zorg je ervoor dat de gegevens van klanten beter zijn beschermd.
  • Maak je website toegankelijk voor slechtzienden, doven en laaggeletterden. Dit doe je onder andere door contrasterende kleuren, ondertiteling bij video’s en navigatieknoppen te gebruiken.
  • Kies voor een responsive website, zodat deze goed bezocht kan worden op verschillende soorten apparaten. Denk hierbij aan smartphones, tablets en laptops. Met een responsive website worden onder andere de lay-out, tekst en afbeeldingen aangepast aan het apparaat waarop het wordt geopend.
  • Je bent verplicht een cookieverklaring te plaatsen, als je cookies of andere data opslaat. 
  • Zorg voor een snelle website.
  • Je bent verplicht de prijs, productkenmerken, betalingswijzen en leveringsinformatie te plaatsen op de website, als je een product verkoopt.

Door onze tips toe te passen maak je binnen de kortste keren een goedwerkende, veilige en succesvolle website!